Sedmi harmonik u glazbeno-teorijskom sustavu Giuseppea Michelea Stratica
Keywords:
Giuseppe Michele Stratico, traktati, Giuseppe Tartini, sedmi harmonikAbstract
Problem sedmog harmonika je tema kojoj su u glazbenoj teoriji 18. stoljeća pristupali s posebnim interesom. Dok su ga jedni potpuno ignorirali, drugi odbacivali, neki su autori izrazili stav prema kojem se septima bazirana na tom harmoniku smatra prijelaznim oblikom između konsonanci i disonanci, ili čak konsonancom. Giuseppe Michele Stratico u svom je glazbenom sustavu, razrađenom u više verzija njegovih rukopisnih traktata (sačuvanih u Biblioteci Marciana, Venezia I-Vnm), prihvatio sedmi harmonik kao dio konsonantnog sustava što je dalo osnovu za daljnju razradu sustava temeljenog na odnosima i proporcijama. U ovom radu dati će se pregled Straticovog rada na području glazbene teorije s posebnim osvrtom na problem sedmog harmonika, uspoređujući njegov stav o tom problemu s drugim značajnim teoretičarima 18. stoljeća. U prvom redu s teoretičarima padovanske škole, Giuseppeom Tartinijem, Straticovim učiteljem, te Francescantonijem Vallottijem, zatim matematičarem grofom Giordanom Riccatijem, te jednim od najvećih znanstvenika 18. stoljeća Leonhardom Eulerom.
References
Barbieri, P., 1987. Acustica accordatura e temperamento nell’illuminismo veneto. Con scritti ineditti di Alessandro Barca, Giordano Riccati e altri autori. Roma: Torre d’Orfeo.
Barbieri, P., 1992. Giordano Riccati fisico acustico e teorico musicale: con una memoria inedita di acustica architettonica. U: Piaia, G. i Soppelsa, M. L., ur., I Riccatti. Atti del Convegno internazionale di studio. Castelfranco Veneto, 5-6 aprile 1990. Firenze: Leo S. Olschki. 279-304.
Barbieri, P., 2008. Enharmonic Instruments and Music 1470-1900. Latina: Il Levante.
Cohen, H. F., 1984. Quantifying Music. The Science of Music at the First Stage of the Scientific Revolution, 1580-1650. Dordrecht-Boston-Lancaster: D. Reidel.
Euler, L., 1766. Conjecture sur la raison de quelques dissonances généralement reçues dans la musique, Memoires de l’academie des sciences de Berlin, 20, 165-173. Dostupno na: < https://math.dartmouth.edu/~euler/docs/originals/E314.pdf> [Posjećeno: 11. studenog 2015].
Eximeno, A., 1774. Dell’origine e delle regole della musica colla storia del suo progresso, decadenza e rinovazione. Roma: Stamperia di Michel’Angelo Barbiellini. <https://books.google.hr/books?id=1u1CAAAAcAAJ&hl=hr&pg=PP7#v=onepage&=false> [Posjećeno 11. studenog 2015].
Lindley, M., 1984. Der Tartini-Schüler Michele Stratico. In: C. Mahling, ur. Bericht über den Internationalen Musikwissenschaftlichen Kongress Bayreuth. 1981. Kassel: Bärenreiter. 366-370.
Rameau, J., 1971. Treatise on harmony. Translated with an Introduction and Notes by Philip Gossett. New York: Dover Publications.
Stratico, G. M., n.d.a. Lo spirito Tartiniano. [rukopis] I-Vnm, Ms. It. Cl. IV, 343e (=5348), f. 171-191.
Stratico, G. M., n.d.b. Trattato di musica. [rukopis] I-Vnm, MSS. It. Cl .IV 341e (=5294), f. 191-220.
Stratico, G. M., n.d.c. Nuovo sistema musicale. [rukopis] I-Vnm, Ms. It. Cl. IV, 341b (=5294), f. 23-130.
Tartini, G., 1754. Trattato di musica secondo la vera scienza dell’armonia. Padova: Stamperia del Seminario. Dostupno na: <https://books.google.hr/books?id=DMYTAAAAQAAJ&hl=hr&pg=PP5#v=onepage&q&f=false> [Posjećeno 11. studenog 2015].
Tartini, G., 1767. De’ principi dell’armonia musicale contenuta nel diatonico genere, dissertazione. Reprint 1974. Padova: Cedam.
Vallotti, F., 1779. Della scienza teorica, e pratica della moderna musica. Libro primo.Padova: Apresso Giovanni Manfrè. Dostupno na: <https://books.google.hr/books?id=P7BfAAAAcAAJ&printsec=frontcover&hl=hr#v=onepage&q&f=false> [Posjećeno 11. studenog 2015].