Playing Instrument in Regular Music Class: Musical-Pedagogical and Didactic Implications

Authors

  • Sabina Vidulin

Keywords:

model, music class, playing instrument, primary compulsory school

Abstract

The article elaborates the role and importance of introducing the activity of playing instruments in regular music class. Although represented in most previous curricula, in the 2006 curriculum playing an instrument has been given a great possibility for a qualitative realization. By studying through literature units, and interviewing teachers, the author systematized the advantages and limitations of playing instrument(s) in regular class. Also, the new model for playing instruments in class has been described.

References

Covay, E. and Carbonaro, W., 2010. After the Bell: Participation in Extracurricular Activities, Classroom Behaviour, and Academic Achievement. Sociology of Education, 83(1), 20–45.

Duraković, L., 2016. Glazbena nastava i ideologijske mijene: Hrvatska u formativnim godinama socijalizma (1945.–1960.) i razdoblju afirmacije političkoga pluralizma (1991.–2006.). In: V. Balić and D. Radica, eds. Glazbena pedagogija u svjetlu sadašnjih i budućih promjena 4. Split: Sveučilište u Splitu, Umjetnička akademija. 395–413.

Dvořak, V., Jeličić Špoljar, M. and Kirchmayer Bilić, E., 2014a. Allegro u glazbenom svijetu 4. Zagreb: Školska knjiga.

Dvořak, V., Jeličić Špoljar, M. and Kirchmayer Bilić, E., 2014b. Allegro u glazbenom svijetu 5. Zagreb: Školska knjiga.

Dvořak, V., Jeličić Špoljar, M. and Kirchmayer Bilić, E., 2014c. Allegro u glazbenom svijetu 6. Zagreb: Školska knjiga.

Dvořak, V., Jeličić Špoljar, M. and Kirchmayer Bilić, E., 2014d. Allegro u glazbenom svijetu 7. Zagreb: Školska knjiga.

Dvořak, V., Jeličić Špoljar, M. and Kirchmayer Bilić, E., 2014e. Allegro u glazbenom svijetu 8. Zagreb: Školska knjiga.

Gašpardi, A., Lazarić, T., Raguž, N. and Štefanac, Z., 2014a. Svijet glazbe 4. Zagreb: Alfa.

Gašpardi, A., Lazarić, T., Raguž, N. and Štefanac, Z., 2014b. Svijet glazbe 5. Zagreb: Alfa.

Gašpardi, A., Lazarić, T., Raguž, N. and Štefanac, Z., 2014c. Svijet glazbe 6. Zagreb: Alfa.

Gašpardi, A., Lazarić, T., Raguž, N. and Štefanac, Z., 2014d. Svijet glazbe 7. Zagreb: Alfa.

Johnson, C. M. and Memmott, J. E., 2006. Examination of Relationships between Participation in School Music Programs of Differing Quality and Standardized Test Results. Journal of Research in Music Education, 54(4), 293–307.

Kenney, S., 1997. Music in the Developmentally Appropriate Integrated Curriculum. In: C. H. Hart, D. C. Burts and R. Charlsworth, eds. Integrated Curriculum and Developmentally Appropriate Practice. Albany: State University of New York Press. 103–144.

Marić, S., Ščedrov, Lj., 2014. Glazbena petica. Zagreb: Profil.

Mark, M. L., 1987. Music Education’s Cultural Imperative. Music Educators Journal, 74(4), 22–26.

Monighan-Nourot, P., Scales, B. and Van Horn, J., 1987. Looking at Children’s Play: Bridge between Theory and Practice. New York: Teachers College Press.

Naša osnovna škola. Odgojno-obrazovna struktura, 1974. Zagreb: Zavod za unapređivanje osnovnog obrazovanja Socijalističke Republike Hrvatske – Školska knjiga.

Nastavni plan i program za osnovne škole u Republici Hrvatskoj (Izmjene i dopune), 1991. Zagreb: Zavod za školstvo Ministarstva prosvjete i kulture Republike Hrvatske, 9.

Nastavni plan i program za osnovnu školu, 1999. Zagreb: Prosvjetni vjesnik (posebno izdanje), 2.

Nastavni plan i program, 2006. Zagreb: Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa.

Neely, L. P., 2001. Developmentally Appropriate Music Practice: Children Learn what They Live. Young children, 56(3), 32–37.

Osnovna škola. Programska struktura, 1958. Zagreb: Zavod za unapređivanje nastave i općeg obrazovanja NRH.

Osnovna škola. Odgojno-obrazovna struktura, 1959. Zagreb: Savjet za prosvjetu NRH.

Osnovna škola. Odgojno-obrazovna struktura, 1960. Zagreb: Školska knjiga.

Osnovna škola – odgojno obrazovna struktura (redigrirano izdanje, 2), 1964. Zagreb: Školska knjiga.

Plan i program odgoja i osnovnog obrazovanja 2, 1989. Zagreb: Prosvjetni savjet Hrvatske.

Plavša, D., Popović, B. and Erić, D., 1961. Muzika u školi. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Narodne Republike Srbije.

Požgaj, J., 1988. Metodika nastave glazbene kulture u osnovnoj školi. Zagreb: Školska knjiga.

Raguž, N., Lazarić, T., Štefanac, Z. and Gašpardi, A., 2014. Svijet glazbe 8. Zagreb: Alfa.

Regner, H., 1980. Pedagoške zamisli Carla Orffa – in kaj je iz njih nastalo. Grlica, 4/5, 21–23.

Reich, T., 1963. Bavljenje muzikom oblikuje čovjeka. Muzika i škola, 2, 59–61.

Reimer, B., 2003. A Philosophy of Music Education: Advancing the Vision. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.

Rojko, P., 1996. Metodika nastave glazbe. Teorijsko-tematski aspekti. Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera, Pedagoški fakultet.

Schellenberg, E. G., 2004. Music Lessons Enhance IQ. Psychological Science, 15(8), 511–514.

Schellenberg, E. G., 2011. Examining the Association between Music Lessons and Inteligence. British Journal of Psychology, 102(3), 283–302.

Schumacher, R., 2009. Pauken mit Trompeten: lassen sich Lernstrategien, Lermotivation und soziale Kompetenzen durch Musikunterricht fördern? Berlin, Bonn: Bundesministerium fur Bildung und Forschung (BMBF), Referat Bildungsforschung.

Sikirica, J., Stojaković S. and Miljak, A., 2014. Glazbena četvrtica. Zagreb: Profil.

Sikirica, J. and Marić, S., 2014. Glazbena šestica. Zagreb: Profil.

Ščedrov, Lj. and Marić, S., 2014a. Glazbena sedmica. Zagreb: Profil.

Ščedrov, Lj. and Marić, S., 2014b. Glazbena osmica. Zagreb: Profil.

Vidulin, S., 2013. Playing Instrument in the Music Culture Teaching: An Opportunity of Active Perception and Understanding of Music. Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, 19, 23-39.

Vidulin, S., 2016. Reforms of the education system in Croatia and reflections on music teaching in compulsory school. In: F. Hadžić, ed. The collection of papers 9th International Symposium “Music in society”, Sarajevo, October 23–26. 2014. Sarajevo: Muzikološko društvo, Muzička akademija. 345-358.

Published

2020-12-06

How to Cite

Vidulin, S. (2020). Playing Instrument in Regular Music Class: Musical-Pedagogical and Didactic Implications. ’’Music in Society’’ The Collection of Papers, (10). Retrieved from http://publications.mas.unsa.ba/index.php/zbornik/article/view/24